Avløp
Kommunalt avløpsanlegg
Fjellfoten renseanlegg
Avløpsvannet fra kommunale ledninger i Nes ledes til Fjellfoten renseanlegg. Kommunen sørger for at alle som er tilknyttet kommunale avløpsledninger får ledet sitt avløpsvann hit.
Målsetninger og krav
- Lede bort avløpsvannet på en problemfri og hygienisk betryggende måte
- Dimensjonere, anlegge og drifte avløpsnettet med tanke på funksjonsgrad og sikkerhet mot tilbakeslag og oversvømmelser
- Drifte og vedlikeholde renseanlegget på en slik måte at man oppnår en optimal rensing og slamkvalitet i tråd med utslippskrav og gjeldende forskrifter fra myndighetene
Kommunale planer
Kommunens planer innen avløp står i Hovedplan for vann, avløp og vannmiljø 2016 - 2025.
Tilknytning til kommunalt avløpsanlegg
Alle som ønsker å knytte seg til kommunal avløpsledning, kan søke om det. Ligger en kommunal ledning nær eiendommen din, plikter du å knytte deg til.
Vilkår
Ved tilknytning til kommunalt avløpsanlegg må man betale et engangsgebyr, og man betaler årlige gebyrer, se oversikt her. Vilkår som gjelder når man er tilknyttet er standard abonnementsvilkår.
Alle nye bygg som tilknyttes avløpsanlegg skal ha installert vannmålere.
Rehabilitering
Er du tilknyttet kommunalt avløpsanlegg og skal rehabilitere private stikkledninger, skal dette alltid meldes fra til kommunalteknisk avdeling. Her ligger skjema Melding om utført arbeid.
Kjøkkenavfallskvern
Det er ikke tillatt å installere avfallskvern til kjøkken. Forbudet er hjemlet i forurensningsforskriften 15A-4.
Løsninger for tilknytning
En stor fordel ved en slik tilknytning, er at du slipper drift og vedlikehold av eget renseanlegg.
- Tilknytning av privat stikkledning til eksisterende kommunal avløpsledning
- Tilknytning av privat stikkledning til annen eksisterende privat stikkledning
- Tilknytning av privat stikkledning til nye private fellesledninger eller nye kommunale hovedledninger
Slik gjør du
Før
Kontakt fagkyndig rørlegger/entreprenør. I tillegg til å stå for arbeidene, vil de kunne stå for nødvendige søknader om tillatelse hos kommunen.
For tilkobling til kommunal avløpsledning kreves:
- Søknad om tilknytning til offentlig vann- og avløpsanlegg (sanitærabonnement)
- Søknad om tillatelse til tiltak (avhengig av omfang)
Arbeid kan ikke igangsettes før nødvendige tillatelser er gitt.
Under
Alle arbeider dokumenteres med bilder, innmålte koordinater, som-bygget-tegninger og eventuell TV-inspeksjon og trykktest.
Etter
Bilder, innmålinger og som-bygget-tegninger skal sendes til kommunalteknisk avdeling. Det skal tydelig framgå type og bruk av ledning, materiale og dimensjon/diameter, kummer og andre detaljer. Er det søkt om tillatelse til tiltak, kan dokumentasjonen følge søknad om ferdigattest.
Privat avløpsanlegg
Privat avløpsanlegg kan være:
- Private stikkledninger som fører til kommunalt avløpsanlegg.
- Privat avløpsrenseanlegg som renser vannet på eller i nærheten av egen eiendom og fører dette til grunnen (infiltrasjon) eller til nærmeste vassdrag.
Det følgende omhandler private avløpsrenseanlegg.
Eier av anlegget skal sørge for at avløpsvannet renses i henhold til statlige krav og lokale mål.
Kommunen har tilsyn med alle eiendommer med privat avløpsanlegg.
På disse nettsidene finner du informasjon om private avløpsanlegg:
- Forskrift om tømming av mindre avløpsanlegg og tømme- og behandlingsgebyr, Nes kommune, Akershus
- Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)
- Avløp.no - Mindre avløpsanlegg
- Faktaark vassdragenes i Nes
- Norsk institutt for vannforsyning (NIVA)
- Vannområde Øyeren
- Vannområde Hurdalvassdraget/Vorma
- Avløp Norge (bransjeforening for leverandører av minirenseanlegg i Norge)
- Maskinentreprenørenes forbund (MEF)
- Vann-nett
- Vannportalen
- Direktoratet for byggkvalitet (Dibk)
- Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) (tidligere Bioforsk)
- Miljødirektoratet
Nytt utslipp og nytt anlegg
Eier du en eiendom som ligger langt unna kommunalt avløpsanlegg og ønsker innlagt vann i et bygg eller oppføre et nytt bygg med innlagt vann, må du søke om å få lov til å etablere et utslipp. Se «Slik gjør du ved nytt utslipp og nytt anlegg».
Oppgradering av eksisterende anlegg
Eier du et avløpsrenseanlegg og dette ikke tilfredsstiller gjeldende rensekrav, vil du få pålegg om å oppgradereanlegget. Se «Slik gjør du ved oppgradering av anlegg».
Dersom det allerede er etablert eller det er planlagt etablert kommunalt avløpsanlegg i nærheten av din eiendom vil du få krav om å knytte deg til dette.
Slik gjør du ved nytt utslipp og nytt anlegg
Før arbeidene igangsettes
Hvilken løsning som passer best for din eiendom avhenger av bruksområde og lokale forhold. Kostnader for etablering og drift av anleggene varierer.
Dersom det allerede er etablert eller det planlegges å etablere kommunalt avløpsanlegg i rimelig nærhet til din eiendom, skal det alltid vurderes tilknytning til dette før vurdering av privat avløpsrenseanlegg
Valg av avløpsrenseløsning skal gjøres i samråd med nøytralt fagkyndig som vurderer beste løsning, og som ikke vil ha fortjeneste av valgt avløpsløsning.
For nytt utslipp og nytt anlegg kreves
Søknad om tillatelse til utslipp (utslippstillatelse)
Søknad om tillatelse til tiltak
Arbeidet kan ikke igangsettes før nødvendige tillatelser er gitt.
Behandling av søknad
Etter kommunen har mottatt og behandlet søknadene vil tiltakshaver bli belastet saksbehandlingsgebyr for behandling av utslippstillatelse og for behandling av tiltak etter Plan- og bygningsloven. Satsene følger gjeldene gebyrregulativ. Ved fullstendig søknad er behandlingstiden normalt seks uker for utslippssøknad og normalt tre uker for tillatelse til tiltak.
Under arbeidene
Alt arbeid skal dokumenteres med bilder, innmålte koordinater, som-bygget-tegninger og eventuell TV-inspeksjon og trykktest.
Etter at arbeidene er gjennomført
Bilder, innmålinger og som-bygget-tegninger skal sendes til kommunalteknisk avdeling. Det skal tydelig framgå type og bruk av ledning, materiale og dimensjon/diameter, kummer og andre detaljer. Dokumentasjon kan følge søknad om ferdigattest.
Slik gjør du ved oppgradering av anlegg
Før arbeidene igangsettes
Hvilken løsning som passer best for din eiendom, avhenger av bruksområde og lokale forhold. Kostnader for etablering og drift av anleggene varierer.
Dersom det allerede er etablert eller det planlegges å etablere kommunalt avløpsanlegg i rimelig nærhet til din eiendom, skal det alltid vurderes tilknytning til dette før vurdering av privat avløpsrenseanlegg.
Kontakt fagkyndig rørlegger/entreprenør. I tillegg til å stå for arbeidene, vil de kunne stå for nødvendige søknader om tillatelse hos kommunen.
For oppgradering av eksisterende avløpsrenseanlegg skal det sendes inn
Søknad om oppgradering av privat avløpsrenseanlegg (tillatelse til tiltak)
Arbeid kan ikke igangsettes før nødvendige tillatelser er gitt.
Dersom det er etablert kommunalt avløpsnett i nærhet til eiendommen, gå til "Tilknytning av kommunalt avløpsanlegg"
Behandling av søknad
For behandling av søknad belastes tiltakshaver for saksbehandlingsgebyr i henhold til gjeldene gebyrregulativ. Ved fullstendig søknad er behandlingstiden normalt tre uker.
Samarbeid med naboen kan lønne seg økonomisk og miljømessig
I noen tilfeller kan du spare penger på å gå sammen med naboer om et felles renseanlegg. Det kan også gi bedre renseresultater og bidra til et enda bedre vannmiljø, da dere får større mulighet for å plassere renseanlegget der det egner seg best.
Du kan også gå sammen med naboer om å bygge felles avløpsledning for å koble til offentlig ledning. Dette kan ofte bli billigere enn at hver enkelt eiendom skal oppgradere renseanlegget sitt.
Drift, vedlikehold og kontroll av privat avløpsanlegg
For anleggstyper hvor det er krav om drifts- og vedlikeholdsavtale skal firmaet/anleggsleverandøren du har signert serviceavtale med oversende årsrapport til kommunen innen 1.februar hvert år.
Under arbeidene
Alt arbeid skal dokumenteres med bilder, innmålte koordinater, som-bygget-tegninger og eventuelle TV-inspeksjoner og trykktest.
Etter arbeidene er gjennomført
Bilder, innmålinger og som-bygget-tegninger skal sendes til kommunalteknisk avdeling. Det skal tydelig framgå type og bruk av ledning, materiale og dimensjon/diameter, kummer og andre detaljer. Dokumentasjon skal følge søknad om ferdigattest
Søknad om nytt utslipp eller oppgradering av eksisterende avløpsanlegg sendes til postmottak@nes.kommune.no
Ved spørsmål ta kontakt med:
- Abdul Jabbar, abdul.jabbar@nes.kommune.no, tlf 457 91 466 eller
- Anne Karlsen, anne.karlsen@nes.kommune.no, tlf 932 60 460
Tømming av private avløpsanlegg/slamavskillerer
Private avløpsanlegg
Kommunen skal sørge for tømming av alle private avløpsanlegg. Avløpsanlegg skal tømmes etter behov, minimum etter følgende intervall:
- Slamavskillere med/uten wc tilknyttet – 1 gang hvert 2. år
- Tett tank og minirenseanlegg – 1 gang per år
I spesielle tilfeller kan kommunen bestemme annen tømmehyppighet.
Ved behov for tømming utover oppgitt intervall (ekstratømming) skal abonnent bestille tømming ved henvendelse til Brødrene Stenskjær As, tlf. 62 97 40 00.
Ekstratømming faktureres særskilt. Tømmegebyr faktureres etter gjeldene gebyrregulativ.
Tømming av septik fra båter og bobiler
Det er mulig å tømme toaletter fra båter i Vorma og Glomma direkte til godkjent mottaksanlegg på Årnes brygge. Anlegget ligger på bryggeanlegget til Årnes Båtforening. Båtforeningen og kommunen samarbeider om driften av anlegget. Anlegget kan også ta imot septik fra bobiler.
Tilbudet er gratis å benytte.
Oversikt over anlegg som tar i mot septik fra båter:
- Hurdalssjøen nordvest: Vestsidevegen 60. Hurdal Båt og Snekkeforening. Utsiden av klubblokalet. Kun porta potti tømming. Er nå i bruk.
- Hurdalssjøen sørøst: Nedstrøms E6, i Merra. Brygga til Andelva Båtforening. Både tømming av porta potti og slange til å tømme tanken om bord. Er nå i bruk.
- Glomma/Vorma nedstrøms Svanfoss: I Årnes. Brygga til Årnes Båtforening, ved Elvekongen. Både tømming av porta potti og slange til å tømme tanken om bord. Er nå i bruk.
- Vorma oppstrøms Svanfoss: I Sundet. Blir sannsynligvis etablert på en brygge i Sundet. Både tømming av porta potti og slange til å tømme tanken om bord. Pt. uavklart når det blir ferdig, planlegging pågår.
Problemer med avløp
Tette rør?
Hvis avløpsvann flommer opp i kjeller og sluk, kan det skyldes tette rør. Kontakt rørlegger, så får du hjelp til å finne ut hvor feilen ligger.
Hvis problemet skyldes ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning, kan rørleggeren eller et septikfirma stake eller spyle dem opp.
Hvis problemet skyldes at kommunens hovedledning er tett, kan du kontakte kommunalteknisk avdeling.
Full tank?
Hvis du har slamavskiller eller minirenseanlegg, kan årsaken til problemene være at tanken er full.
Erstatning for skade
Meld alltid fra om eventuelle skader til forsikringsselskapet ditt, uansett hva årsaken til skadene er.
Husk dovett og fettvett
Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Det tetter rørene og tiltrekker seg rottene. Våtservietter og Q-tips i do er heller ikke bra. Sjekk ut dovett.no og fettvett.no for flere tips for å unngå tette rør.
Avløp fra nærings- og industrivirksomhet
Olje
Informasjon om oljeutskiller
Er din virksomhet utstyrt med vaskeplass, smørehall, servicehall eller lignende er du pliktig til å montere og vedlikeholde oljeutskiller. Installasjon av oljeutskiller er et søknadspliktig tiltak etter Plan- og bygningslovens § 20-1.
Godkjent foretak skal fylle ut og sende inn "Søknad om utslipp/påslipp av oljeholdig avløpsvann" for godkjenning før tiltaket settes i gang.
Hvem må ha oljeutskiller
Virksomheter som har
- Bensinstasjoner
- Vaskehaller for kjøretøyer
- Mekaniske/motor verksteder
- Verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøyer, anleggsmaskiner og skinnegående materiell, og
- Anlegg for understellsbehandling
Som enten har vaskeplass, smørehall, servicehall eller lignende.
Virksomheter som ikke er nevnt ovenfor, men som har vaskeplass, servicehall eller lignende med påslipp av oljeholdig avløpsvann til kommunalt nett vil også kunne omfattes av krav til oljeutskiller.
Noen eksempler på virksomheter som kan omfattes av krav til oljeutskiller er parkeringshus, oppsamlingsplass med sluk i gulvet eller innlagt vann som tilføres til kommunalt nett, sorteringsanlegg, fjernvarmsentraler, garasjeanlegg med tilgang til vann og avfallsmottak.
Krav til oljeutskillere er hjemlet i forurensningsforskriftens kapittel 15.
- Forurensningsloven
- Forskrift om påslipp av olje-, fettholdig og industrielt avløpsvann til offentlig avløpsnett
Installasjon og godkjenning av oljeutskiller
Ingen kan sette i verk nye utslipp av oljeholdig avløpsvann eller øke utslipp vesentlig uten at tillatelse er gitt.
Ved etablering av virksomhet som omfattes av forurensningsforskriftens kapittel 15 (eller 15 A) og installasjon av oljeutskiller, må det:
- Søkes om byggetillatelse hos byggesaksavdelingen og
- Søkes om påslippstillatelse og sanitærabonnement hos Kommunalteknikk
Ved endring, utskifting eller oppgradering av oljeutskiller skal det også søkes byggetillatelse og ny utslippstillatelse og sanitærabonnement.
Med søknad skal det vedlegges:
- Erklæring om ansvarsrett (eller eksisterende sentral godkjenning)
- Situasjonskart med inntegnede ledninger, prøvetakingskum og oljeutskiller (1:500 eller 1:1000)
- Avtale om rettigheter til drift (og eventuell etablering) av ledninger over annens grunn, dersom ledningene går over annens grense.
- Kopi av tømme- og kontrollavtale (minimum 1 per år)
- Kopi av prøvetakings- og analyseavtale (minimum 1 per år)
- Informasjon om oljeutskiller og prøvetakingskum (produktdatablad, spesifikasjon o.l.)
- Spesifisert sand- og oljevolum
- Maksimalt prosjektert påslipp (maksimalgrense er 50mg olje per liter)
Skjemaet «Påslipp/utslipp-tillatelse av olje- og eller fettholdig avløpsvann» benyttes for å søke/informere om nytt eller endret anlegg
Krav til drift, vedlikehold og rapportering
Alle utskillere skal driftes, kontrolleres og rapporteres på i henhold til kommunens krav.
Hvis det er montert oljeutskiller er det krav til opprettholdelse av:
- Årlig Tømme- og kontrollavtale med godkjent firma
- Årlig prøvetaking og analyse av akkreditert laboratorium
- Årlig rapportering til kommune
Det er bedriften som bruker oljeutskiller som er ansvarlig for denne i henhold til forurensningsloven og -forskriften.
Les mer om drift av oljeutskillere
Virksomheter som produserer eller serverer mat må ha fettutskiller, og tømme den regelmessig.
Hvem må ha fettutskiller?
Alle virksomheter som har avløpsvann som inneholder fett, skal ha fettutskiller.
Eksempler på virksomheter som må ha fettutskiller:
- Restauranter
- Kafeer og konditorier
- Catering og ferdigmatprodusenter
- Gatekjøkken og kiosker
- Pizza- og hamburgerbarer
- Kantiner
- Slakterier
- Kjøttforedlingsbedrifter
- Fiskeforedlingsbedrifter
- Hermetikkindustri
- Margarin- og matoljeindustri
- Friteringsindustri
- Bakerier
- Meierier
- Røkerier
- Matbutikker med steke-/grillavdeling
Listen er ikke uttømmende.
Installasjon og godkjenning av fettutskiller
Ingen kan sette i verk nye utslipp av fettholdig avløpsvann eller øke utslipp vesentlig uten at tillatelse er gitt. Ved etablering av virksomhet som omfattes av forurensningsforskriftens kapittel 15A-4 og installasjon av fettutskiller, må det:
- Søkes om byggetillatelse hos Byggesaksavdelingen og
- Søkes om påslippstillatelse og sanitærabonnement hos Kommunalteknikk
Ved endring, utskifting eller oppgradering av fettutskiller skal det også søkes byggetillatelse og ny påslippstillatelse og sanitærabonnement.
Virksomheter etablert etter 7. januar 2019 må installere en fettutskiller før oppstart.
Virksomheter etablert før 7. januar 2019 som ikke har en fettutskiller, må installere en innen 7. januar 2020.
Hvis du ikke har en fettutskiller, eller skal starte ny virksomhet, ta kontakt med en leverandør for å få hjelp til å velge rett størrelse på utskilleren. Kun fettutskillere som er dimensjonert etter Norsk Standard NS-EN 1825-1 og NS-EN 1825-2 er godkjent.
Med søknad skal det vedlegges:
- Erklæring om ansvarsrett (eller eksisterende sentral godkjenning)
- Situasjonskart med inntegnede ledninger, prøvetakingskum og fettutskiller (1:500 eller 1:1000)
- Avtale om rettigheter til drift (og eventuell etablering) av ledninger over annens grunn, dersom ledningene går over annens grense.
- Kopi av tømme- og kontrollavtale (minimum tømmeintervall 4 per år, årlig kontrollsintervall)
- Kopi av prøvetakings- og analyseavtale (minimum 1 per år)
- Informasjon om fettutskiller og prøvetakingskum (produktdatablad, spesifikasjon o.l.)
- Spesifisert vann- og fettvolum
- Krav til påslippet (tatt ved uttak): pH: 6-10 | temperatur: <30 grader | KOF: <600mg/l (kjemisk oksygenforbruk)
Skjemaet «Påslipp/utslipp-tillatelse av olje- og eller fettholdig avløpsvann» benyttes for å søke/informere om nytt eller endret anlegg.
Krav til drift, vedlikehold og rapportering
Alle utskillere skal driftes, kontrolleres og rapporteres på i henhold til kommunens krav.
Hvis det er montert fettutskiller er det krav til opprettholdelse av:
- Kvartalsvis Tømmeavtale med godkjent firma
- Årlig kontrollavtale med godkjent firma
- Årlig prøvetaking og analyse av akkreditert laboratorium
- Årlig rapportering til kommune
Det er bedriften som bruker fettutskiller som er ansvarlig for denne i henhold til forurensningsloven og -forskriften.
Dette gjør du med frityrfettet
Frityrfett skal aldri helles i avløpet eller i fettutskiller. Årsaken er at frityrfett stivner veldig raskt og fører til problemer.
Du kan gjøre en av disse tingene:
- Levere frityrfettet på godkjent mottak
- Inngå en avtale med et privat firma om henting av frityrfettet
Fettvett
Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Det tetter rørene – både dine egne og alle de som fører kloakk til renseanleggene. Fett og andre matrester er også med på å holde liv i alle rottene. Her kan du lese mer om fettvett