Pedagogisk Tjeneste
Resepsjon
Pedagogisk tjeneste er en samordning av:
• Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
• Pedagogiske veiledere (lesing/skriving og regning)
• Miljøveiledere (læringsmiljø- og fraværsteamet/LFT)
• Utøvende spesialpedagoger (USP)
Pedagogisk tjeneste støtter skoler og barnehager i arbeidet med kompetanseutvikling og tilrettelegging slik at opplæringen blir best mulig for alle. Tjenesten skal bidra til at barn, unge og voksne med spesielle behov får hjelp, slik at de sikres gode utviklingsmuligheter.
Våre PP-rådgivere jobber både på individ- og systemnivå med veiledning og kompetansehevende tiltak. De skal være aktive deltakere i enhetenes utviklingsarbeid, og gi barnehager og skoler veiledning og bistand. De skal også bistå i arbeidet med å tilpasse barnehage- eller skoletilbudet til barn/elever med behov for særskilt tilrettelegging, samt utarbeide sakkyndige vurderinger der loven krever det.
PP-rådgivere er fordelt mellom barnehager og skoler, og det er avtalt faste besøksdager hvor PP-rådgiverne er til stede og tilgjengelige.
Ved overgangen til videregående skole er det fylkeskommunal PP-tjeneste som overtar ansvaret for dette arbeidet.
Våre pedagogiske veiledere i lesing/skriving og regning jobber systematisk for å utvikle det ordinære opplæringstilbudet i skoler med mål om å bedre grunnleggende ferdigheter. De er dermed en del av tjenestens helhetlige arbeid med forebygging av lærevansker. Veiledernes arbeid består av oppfølging som sikrer veiledning og modellering ute på alle skoler, kursing av lærere og internt arbeid med å utvikle kommunalt planverk. De har hovedansvaret for utarbeidelse og vedlikehold av Nes kommunes standarder for opplæring.
De pedagogiske veilederne har en sentral rolle i virksomhet utdannings utviklingsarbeid.
Nes kommunes læringsmiljø og fraværsteam (LFT) består av personer med ulik faglig bakgrunn. Teamet skal yte konkret bistand i de mest komplekse og utfordrende sakene vi har i kommunens grunnskoler. De skal samtidig modellere fremgangsmåter som gjør at skolene blir enda bedre rustet til å håndtere fremtidige utfordringer. Teamet skal også være en naturlig del av et større tverrfaglig samarbeid i denne typen saker. Teamets bistand i enkeltsaker skal være tidsbegrenset. LFTs arbeid skal være basert på prinsippene i «pedagogisk analyse».
Dersom det ønskes bistand fra LFT skal rektor eller annen skoleleder henvende seg til leder i pedagogisk tjeneste for en innledende drøfting.
Våre utøvende spesialpedagoger har som hovedoppgave å utøve spesialpedagogisk hjelp i både kommunale og private barnehager i tråd med enkeltvedtak. Vedtakene omhandler direkte arbeid, veiledning/modellering for ansatte i barnehagene og foreldreveiledning. Våre utøvende spesialpedagoger er opptatt av å utøve inkluderende praksis, og har fokus på utvikling av det ordinære barnehagetilbudet parallelt med utøvelsen av spesialpedagogisk hjelp.
Enkelte barnehager har inngått en avtale om å ta ansvaret for spesialpedagogisk hjelp selv, mot refusjon fra kommunen.
Dersom du som foresatt er bekymret for ditt barns læring og utvikling, skal du som hovedregel ta kontakt med din barnehage eller skole. Pedagogisk tjeneste har utarbeidet samarbeidsavtaler med alle barnehager og skoler. I denne avtalen ligger et flytskjema som en skal forholde seg til i arbeidet med enkeltbarn/enkeltelever. De ulike nivåene i flytskjemaet beskrives under
Barnet/eleven har tilfredsstillende utbytte av ordinært tilpasset tilbud. Dersom det oppstår bekymring for barnets/elevens læring og utvikling går saken videre til neste nivå.
Ved enkeltvedtak som gir rett på spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring skal enhet utarbeide PSP/IOP og iverksette opplæring i henhold til vedtak. PPT vil kunne bistå enhet i det videre arbeidet ved behov, og bør kontaktes dersom barnets/elevens situasjon endrer seg vesentlig. Ved den sakkyndige vurderingens utløp skal en i samarbeid med PPT gjøre en ny vurdering av om barnet/eleven kan ivaretas innenfor det ordinære tilpassede tilbudet, før en henviser til PPT for en ny sakkyndig vurdering.
Ved enkeltvedtak som ikke gir rett på spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring skal barnet/eleven ivaretas innenfor det ordinære tilpassede tilbudet. Sakkyndig vurdering vil da inneholde anbefalinger for hvordan en kan oppnå og opprettholde tilfredsstillende utbytte. PPT vil også kunne veilede enhet i videre arbeid ved behov.
Udirs veileder for individuelt tilrettelagt opplæring (Kommer)
Udirs veileder for spesialpedagogisk hjelp
Hva forsøkte du å finne?