INNHOLD

Pedagogisk tjeneste

Pedagogisk tjeneste

Pedagogisk tjeneste er en samordning av:

•            Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)

•            Pedagogiske veiledere (lesing/skriving og regning)

•            Miljøveiledere (læringsmiljø- og fraværsteamet/LFT)

•            Utøvende spesialpedagoger (USP)

Pedagogisk tjeneste støtter skoler og barnehager i arbeidet med kompetanseutvikling og tilrettelegging slik at opplæringen blir best mulig for alle. Tjenesten skal bidra til at barn, unge og voksne med spesielle behov får hjelp, slik at de sikres gode utviklingsmuligheter.

Våre ansattgrupper

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)

Våre PP-rådgivere jobber både på individ- og systemnivå med veiledning og kompetansehevende tiltak. De skal være aktive deltakere i enhetenes utviklingsarbeid, og gi barnehager og skoler veiledning og bistand. De skal også bistå i arbeidet med å tilpasse barnehage- eller skoletilbudet til barn/elever med behov for særskilt tilrettelegging, samt utarbeide sakkyndige vurderinger der loven krever det.

PP-rådgivere er fordelt mellom barnehager og skoler, og det er avtalt faste besøksdager hvor PP-rådgiverne er til stede og tilgjengelige.

Ved overgangen til videregående skole er det fylkeskommunal PP-tjeneste som overtar ansvaret for dette arbeidet.

Pedagogiske veiledere

Våre pedagogiske veiledere i lesing/skriving og regning jobber systematisk for å utvikle det ordinære opplæringstilbudet i skoler med mål om å bedre grunnleggende ferdigheter. De er dermed en del av tjenestens helhetlige arbeid med forebygging av lærevansker. Veiledernes arbeid består av oppfølging som sikrer veiledning og modellering ute på alle skoler, kursing av lærere og internt arbeid med å utvikle kommunalt planverk. De har hovedansvaret for utarbeidelse og vedlikehold av Nes kommunes standarder for opplæring.

De pedagogiske veilederne har en sentral rolle i virksomhet utdannings utviklingsarbeid.

Miljøveiledere (Læringsmiljø og fraværsteam/LFT)

Nes kommunes læringsmiljø og fraværsteam (LFT) består av personer med ulik faglig bakgrunn. Teamet skal yte konkret bistand i de mest komplekse og utfordrende sakene vi har i kommunens grunnskoler. De skal samtidig modellere fremgangsmåter som gjør at skolene blir enda bedre rustet til å håndtere fremtidige utfordringer. Teamet skal også være en naturlig del av et større tverrfaglig samarbeid i denne typen saker. Teamets bistand i enkeltsaker skal være tidsbegrenset. LFTs arbeid skal være basert på prinsippene i «pedagogisk analyse».

Dersom det ønskes bistand fra LFT skal rektor eller annen skoleleder henvende seg til leder i pedagogisk tjeneste for en innledende drøfting.

Utøvende spesialpedagoger

Våre utøvende spesialpedagoger har som hovedoppgave å utøve spesialpedagogisk hjelp i både kommunale og private barnehager i tråd med enkeltvedtak. Vedtakene omhandler direkte arbeid, veiledning/modellering for ansatte i barnehagene og foreldreveiledning. Våre utøvende spesialpedagoger er opptatt av å utøve inkluderende praksis, og har fokus på utvikling av det ordinære barnehagetilbudet parallelt med utøvelsen av spesialpedagogisk hjelp.

Enkelte barnehager har inngått en avtale om å ta ansvaret for spesialpedagogisk hjelp selv, mot refusjon fra kommunen.

Er du bekymret for ditt barns læring og utvikling?

Dersom du som foresatt er bekymret for ditt barns læring og utvikling, skal du som hovedregel ta kontakt med din barnehage eller skole. Pedagogisk tjeneste har utarbeidet samarbeidsavtaler med alle barnehager og skoler. I denne avtalen ligger et flytskjema som en skal forholde seg til i arbeidet med enkeltbarn/enkeltelever. De ulike nivåene i flytskjemaet beskrives under

Grønn sone

Barnet/eleven har tilfredsstillende utbytte av ordinært tilpasset tilbud. Dersom det oppstår bekymring for barnets/elevens læring og utvikling går saken videre til neste nivå.

Gul sone på enhet

  1. Rektor/styrer varsles. Samarbeid mellom enhet og foreldre etableres.
  2. Enhet kartlegger lokalt. Mulige tiltak og tilpasninger drøftes i samarbeid med foresatte, kollegiet og eventuelt barnet/eleven.
  3. Tiltak gjennomføres, evalueres og eventuelt revideres i samarbeid mellom enhet, foresatte og eventuelt barnet/eleven. Det vil trolig være behov for flere runder med tiltak og evaluering.
  4. Dersom tiltak medfører positiv utvikling opprettholdes arbeidet på enhet i samarbeid med foresatte. Dersom det fortsatt er bekymring for barnets/elevens læring og utvikling går saken videre til neste nivå.

Gul sone i samarbeid med PPT

  1. PPT kobles inn ved å sette opp et drøftingsmøte på PPTs besøksdag på enhet (forutsatt samtykke fra foresatte). Skolen utarbeider pedagogisk rapport, som danner utgangspunkt for drøftingen.
  2. PPT bidrar med datainnhenting, analyse/vurdering, valg av tiltak og veiledning.
  3. Behov for ytterligere tverrfaglig samarbeid vurderes og eventuelt etableres.
  4. Tiltak gjennomføres av enhet, og evalueres/revideres i samarbeid med PPT.
  5. Dersom tiltak medfører positiv utvikling opprettholdes arbeidet på enhet i samarbeid med foresatte. Dersom det fortsatt er bekymring for barnets/elevens læring og utvikling går saken videre til neste nivå.

Rød sone

  1. Dersom eleven ikke oppnår tilfredsstillende utbytte av arbeidet i gul sone, bør henvisning til PPT vurderes (forutsatt samtykke). Ved henvisning reviderer enhet pedagogisk rapport, og fyller ut henvisningsskjema i samarbeid med foresatte.
  2. PPT gjennomfører nødvendige utredninger, og utarbeider sakkyndig vurdering. I den sakkyndige vurderingen skal PPT vurdere om barnet/eleven har tilfredsstillende utbytte av det ordinære tilpassede tilbudet, om barnet/eleven har rett på spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring, og eventuelt hva innholdet i dette tilbudet bør være.
  3. Enhet (eller eventuelt kommunen) fatter deretter enkeltvedtak, forutsatt informert samtykke fra foresatte.

Veien videre

Ved enkeltvedtak som gir rett på spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring skal enhet utarbeide PSP/IOP og iverksette opplæring i henhold til vedtak. PPT vil kunne bistå enhet i det videre arbeidet ved behov, og bør kontaktes dersom barnets/elevens situasjon endrer seg vesentlig. Ved den sakkyndige vurderingens utløp skal en i samarbeid med PPT gjøre en ny vurdering av om barnet/eleven kan ivaretas innenfor det ordinære tilpassede tilbudet, før en henviser til PPT for en ny sakkyndig vurdering.

Ved enkeltvedtak som ikke gir rett på spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring skal barnet/eleven ivaretas innenfor det ordinære tilpassede tilbudet. Sakkyndig vurdering vil da inneholde anbefalinger for hvordan en kan oppnå og opprettholde tilfredsstillende utbytte. PPT vil også kunne veilede enhet i videre arbeid ved behov.

Aktuelt lovverk, planverk og styringsdokumenter

Skole:

Opplæringsloven

Kunnskapsløftet (LK20)

Udirs veileder for individuelt tilrettelagt opplæring (Kommer)

Barnehage:

Barnehageloven

Rammeplanen

Udirs veileder for spesialpedagogisk hjelp

Aktuelle dokumentmaler (for skoler og barnehager)

Publisert: 13.01.2017 09:18:14
Sist endret: 05.07.2024 10:48

Headshot

Pedagogisk Tjeneste

Resepsjon

Publisert: 13.01.2017 09:18:14
Sist endret: 05.07.2024 10:48

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?