Hvem gjør hva i en krise?
Kommunens beredskap bygger på at den som er ansvarlig for en tjeneste i normalsituasjonen, også er ansvarlig for beredskapen.
Beredskapsarbeidet bygger på fire grunnleggende prinsipper:
1. Ansvarsprinsippet
Den organisasjon som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, også har ansvaret for nødvendige beredskapsforberedelser og for å håndtere ekstraordinære hendelser på området. Ansvarlig instans må ta stilling til hva som er akseptabel risiko.
2. Likhetsprinsippet
Den organisasjon man opererer med under kriser, skal i utgangspunktet være mest mulig lik den organisasjon man har til daglig.
3. Nærhetsprinsippet
Kriser skal organisatorisk håndteres på lavest mulig nivå.
4. Samvirkeprinsippet
Myndigheter, virksomheter og etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.