Innsyn og postliste
Post til kommunen
All post som blir sendt Nes kommune er i utgangspunktet offentlige dokumenter. Det betyr at brev og e-poster som sendes kommunen offentliggjøres på nettsiden vår, slik at det du har skrevet kan leses av alle. Brev som inneholder personsensitive opplysninger blir unntatt offentlighet, og kan dermed ikke leses.
Om rett til innsyn i offentlig virksomhet
Retten til innsyn i offentlig virksomhet er et grunnleggende demokratisk prinsipp som er nedfelt i Offentleglova. Hovedregelen i loven er at alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn. Dette betyr at henvendelser inn til kommunen og svar vi gir ut, blir registrert i våre saksbehandlingssystemer og publisert på våre offentlige postlister.
Krever du innsyn i saksdokumenter må kravet gjelde ett bestemt dokument, eller en bestemt sak.
Lov om rett til innsyn i dokument i offentlig virksomhet
Hvorfor er ikke mitt dokument på postlisten?
Pasient- og klientsaker er saksområder som i sin helhet holdes utenfor offentligheten, men partsinnsyn er hjemlet i forvaltningsloven § 18.
Med få unntak får alle se opplysninger som gjelder en selv. Familiemedlemmer eller andre har kun rett til partsinnsyn dersom det vises skriftlig fullmakt fra personen det gjelder.
Elev- og personalarkiv publiseres ikke på postlisten.
Hva har du innsyn i?
Du kan nektes innsyn i interne dokumenter, men som hovedregel har du innsyn i:
- Saksliste eller saksdokumenter til kommunestyre eller annet kommunalt folkevalgt organ.
- Dokumenter til/fra kommunens kontrollutvalg, klagenemnd eller kommunal revisjon.
- Dokumenter til/fra enheter i administrasjonen som har selvstendig avgjørelsesmyndighet for saken dokumentet gjelder.
Dokumenter er normalt registrert og tilgjengelig for innsyn etter 2 virkedager. Dokumenter som er unntatt offentlighet er merket med aktuell lovhjemmel for unntaket.