Digital post til og fra Nes kommune
Post til kommunen
Hva skjer når du sender brev eller e-post til kommunen?
All post, inngående/utgående brev, skjema, meldinger og e-poster blir journalført i kommunen hvis de er en del av vår saksbehandling. All post som er offentlig kommer på postlista . Det betyr at du kan finne ditt brev omtalt, sitert eller gjengitt i sin helhet i avisen eller gjennom andre kanaler.
Husk: E-post er ingen trygg forsendelse, send derfor aldri sensitive opplysninger i e-post. Den kan bli hentet av andre før den kommer fram til mottaker, havne på feil adresse eller lignende.
Digital post til og fra kommune
I likhet med mange andre offentlige virksomheter sender Nes kommune nå elektronisk post med SvarUt. Posten går til innbyggerens valgte postkasse om det er Altinn, digipost eller eBoks. Virksomheter og organisasjoner får all elektronisk post i Altinn. Dette betyr at du nå kan motta post fra oss raskere og sikrere enn før.Slik skaffer du deg en digital postkasse:
Finn fram din elektroniske ID (e-ID), for eksempel din BankID
Du kan velge mellom:
Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse, du mottar så en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse.
Du kan reservere deg mot å bruke digital postkasse ved å ringe tlf. 800 30 300
Digital post fra Nes kommune
Når du mottar digital post fra oss vil du få et varsel på SMS eller e-post. Da vet du alltid når du har mottatt noe. Du får posten din raskere fordi du slipper å vente på postgangen, posten blir lagret på ett og samme sted, brev i postkassen kan lagres der så lenge du ønsker, og vi sparer miljøet.
Flere av kommunens virksomheter er i gang med å sende post digitalt, og stadig flere vil begynne å sende post digitalt i tiden fremover. Vanlig e-post er ikke en sikker måte for å sende meldinger som inneholder private opplysningeren, men det er både trygt og enkelt å motta post i din digitale postkasse.
Sikker sending til kommunen
Kommune benytter tjenesten eDialog. Dette tilsvarer e-post, men med denne tjenesten kan du trygt sende oss brev og dokumenter selv om de er unntatt offentlighet.
Hvordan lese digital post fra Nes kommune?
All digital post fra Nes kommune kan du lese på Minside.
Dersom du har opprettet en digital postkasse fra Digipost eller e-Boks vil du også motta brev fra oss i denne. Dersom du ikke har valgt digital postkasse, vil du få brevet levert i din meldingsboks i Altinn, i tillegg til Minside.
Hva gjør du hvis du fortsatt vil motta brev på papir?
Dersom du ønsker å motta post fra kommunen på papir, må du registrere deg i reservasjonsregisteret. Les mer på www.norge.no/reservasjon.
Virksomheter kan ikke reservere seg.