INNHOLD

Praktisk bistand og personlig assistanse

Hva er praktisk bistand og personlig assistanse?

Praktisk bistand, tidligere hjemmehjelp, gis til innbyggere som ikke klarer å ha daglig omsorg for seg selv eller som er helt avhengig av praktisk bistand eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål. Det er kommunen som i samarbeid med søkeren beslutter hvilke tjenester som skal gis. Vurdering av hjelpebehov foretas som regel ved et vurderingsbesøk i ditt hjem. Etter vurderingsbesøket vil du få et skriftlig vedtak. 

Hva kan du få hjelp til?

Det er kommunen som i samarbeid med deg kommer frem til hvilke tjenester som er aktuelle ut i fra ditt behov. Tjenestene gis med mål om egenmestring. Det kan være veiledning, opplæring, tilrettelegging, tilsyn eller praktisk utførelse av oppgaver du ikke klarer selv.  Omfanget på tjenesten vil variere ut fra hva som er ditt behov. 

 

Du søker på tjenesten ved å fylle ut søknadsskjemaet. Ta kontakt med kommunen hvis du trenger ytterligere veiledning. Hvis en annen søker på vegne av deg må fullmakt vedlegges søknaden

Søknadsskjema helse og omsorgstjenester

 
For mer informasjon om praktisk bistand kan du kontakte virksomheten Dialog og mestring:

Dialog og mestring

Post- og besøksadresse: Leirvegen 4 C, 2150 Årnes

Åpningstid: kl. 08:00 - 15:00, mandag til fredag.

Unngå å sende personsensitive opplysninger over e-post.

Priser

Inntekten din er avgjørende for hvor mye du skal betale. Egenbetaling på tjenesten beregnes på grunnlag av husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag. Siste tilgjengelige ligning legges til grunn. Endring i inntekt kan medføre endret egenbetaling. 

Prisen justeres 1.januar hvert år etter Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester §10.

Gjeldende priser finner du på våre nettsider. 

Klage

Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.

Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til

Aktuelle lover

Publisert: 20.09.2016 13:29:04
Sist endret: 31.01.2024 14:17

Publisert: 20.09.2016 13:29:04
Sist endret: 31.01.2024 14:17

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?