Nes legevakt
Besøksadresse: Hagaskogvegen 19, 2150 Årnes
Legevaktens oppgave er å gi deg hjelp med helseproblemer som ikke kan vente til fastlegenes kontortid. Trenger du hjelp med akutt skade eller sykdom utenom fastlegens kontortid, ringer du 116 117, du vil da bli koblet til nærmeste legevakt. Ved livstruende situasjoner ringer du 113.
De fleste sykdomstilfeller behandles best av fastlegen som kjenner deg godt og har tilgang til journalen din.
Du finner oss på Årnes, i samme bygg som Nes sykehjem og Nes legesenter.
Telefonen er betjent av sykepleier hele døgnet.
Åpningstider:
Hverdager kl: 15:30 - 08:00
Helg / helligdager: hele døgnet
Legevakt for alle, men ikke for alt.
Legevakten hjelper deg ved akutt skade eller sykdom. Vi tilbyr råd og veiledning, undersøkelse og behandling og henviser til annen instans der det er nødvendig.
Riktig bruk av legevakten er viktig både for pasientene og for oss. Akutt sykdom og skade er vår førsteprioritet.
Loven pålegger legevakten å yte nødvendig helsehjelp, råd og veiledning ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp. Dette vil i praksis omfatte sykdom eller skade som ikke kan vente til fastlegens åpningstid.
Legevakten tar i mot henvendelser fra kommunens innbyggere eller andre som oppholder seg i kommunen og har behov for øyeblikkelig hjelp.
Legevakten har personell som foruten å være trent på akutte situasjoner, også er gode på rådgivning ved sykdom og skade.
Legevakten kan hjelpe når du
Fastlegen kan hjelpe når du:
Ring 113 ved ulykker, alvorlige hendelser og ved disse symptomene:
Du trenger ikke henvisning for å få behandling ved legevakten. Før du tar kontakt med legevakten, bør du ha vurdert om fastlegen kan hjelpe deg i stedet.
Når du kommer til legevakten er det en fordel om du har med:
Du betaler egenandel for behandling ved legevakten, med mindre du har frikort. Barn under 16 år betaler ikke egenandel. Du betaler egenandelen og ev. medisiner, bandasjer, gips og annet materiell i legevaktens resepsjon når du er ferdig med behandlingen.
Oversikt over egenandeler for helsetjenester
Mer om frikort for helsetjenester
Helsehjelp til utenlandske statsborgere
Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen eller direkte til legevakten. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til Statsforvalteren.
Om du har blitt påført skade etter behandlingssvikt hos legevakten, kan du ta kontakt med Norsk pasientskadeerstatning for å fremme erstatningskrav.
Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrift om tjenester til personer uten fast opphold
Hva forsøkte du å finne?