Verdens aktivitetsdag 10. mai

Fredag 10. mai er det Verdens aktivitetsdag. Arrangementet ble opprettet i 2002 av Verdens helseorganisasjon for å fremme fysisk aktivitet. I dag lever flere og flere mennesker en stillesittende livsstil der det er for lite fysisk aktivitet. Det er ikke bra for hvordan vi føler oss og har det, og gir oss en større sykdomsrisiko. Vi er alle på ulike steder i livet, og for mange er det vanskelig å få tiden til å strekke til. Derfor har vi lyst til å slå et ekstra slag for at «litt er mye», og for å smette inn litt fysisk aktivitet her og der! Og ikke minst på hvor uendelig godt det gjør oss, mentalt og fysisk 😊 Vi har mange muligheter for fysisk aktivitet i Nes, og i anledning Verdens aktivitetsdag har vi samlet noen av disse her under.

Sist oppdatert: 06.05.2024 10:48 | Publisert: 06.05.2024 10:29:01

Bli med på dette 10. mai

  • Nes-merket/kjentmannsmerket
    Felles tur til Jenshøgda, med parering i Fløyta (Skogbygda). Oppmøtetid er kl. 10:00 i Fløyta. Du kan velge mellom kort og lang tur. Den korte varer ca til kl. 12:00, og de som vil kan fortsette på langtur fram til ca kl. 14:00. Arrangør Frivillighetssentralen. 

  • Stolpejakt i Vormsund
    Felles tur på stolpejakt i Vormsund. Oppmøtested og parkering Lillerommen i Vormsund (det hvite huset ved Vormsund ungdomsskole). Oppmøtetid er kl. 11:00. Varighet ca 1-2 timer. Arrangør Friskliv og mestring

  • Nes svømmehall
    Nes svømmehall som ligger på Årnes har mange flotte fasiliteter. De har følgende på programmet på Verdens aktivitetsdag 10. mai:
    09.00-10.00: Suppama trening for voksne. Påmelding via nettsiden til Nes svømmehall
    Fra kl. 12.00: Hinderløypa er ute, konkurranser gjennom dagen! Skliekonkurranser gjennom dagen.
    14.00-15.00: Teknikkurs svømming voksne. Påmelding via nettsiden til Nes svømmehall.

    Kursene er kostnadsfri, trenger kun inngang til hallen😊 Her finner dere åpningstider og priser

Turer

Å komme seg ut i naturen er helsefremmende på så mange plan. Både det rent fysiske i det å få rørt på seg, men naturen bidrar også til god oppladning av mental kapasitet. Et slitent hode kommer seg rett og slett raskere i kontakt med naturens farger og fuglesang.

Turkart
Bruk gjerne kommunens turkart til å finne turmulighetene i Nes.

Turkart (kommunekart.com)

Vi kan for eksempel foreslå en tur til Fløyta i Skogbygda, til Borstadkampen på Brårud, en tur rundt Dragsjøen eller Hvamsetertjernet (fra Neskollen eller Badstudalen). Her kan du lese om noen flere turtips i Nes: Turtips - nes kommune. Turkartet er også å få kjøpt i Servicetorget på Rådhuset, på Sport1 Årnes og på biblioteket.

Stolpejakten
Mange synes stolpejakten er en god måte å komme seg ut og i aktivitet på, og da kan du også oppdage nye turområder. Vi har hele ti stolpejaktkart i Nes i år, og fra og med 9. mai er åtte av dem åpne. Det er på Auli, Hvam, Opaker, Eievarden, Skogbygda, Årnes, Dragsjøen og Vormsund. Se her for mer informasjon, og følg gjerne

Stolpejakten i Nes sin facebookgruppe

Nes-merket
Nes kommune ønsker å legge til rette for at nesbuen skal bli kjent i egen bygd og i vår vakre natur, og inviterer nå til Nes-merket. Nes-merket er et nyetablert konsept hvor det er plukket ut ti turmål rundt om i Nes kommune som skal besøkes. For å registrere ditt besøk må du ha kjøpt turhefte og klippekort - dette fås kjøpt på Årnes Sport og Nes Frivilligsentral. Ta med klippekort og gjerne kart, kompass og turfølge ut på tur. Turmålene kan besøkes fra og med 10. mai til 10. september.

Her finner du mer informasjon om Nes-merket.

For bevegelseshemmede er det plukket ut fem steder. For flere turtips med tilrettelagt adkomst, se www.aktivelvelangs.no.

Pris:

Kr. 100,- per person
Kr. 200,- per familie

Deltageravgiften dekker utgifter til blant annet premier.

Fullført Nes-merket premieres med diplom og en premie som kan være hendig å ha med på tur. Felles premieutdeling finner sted på Årnes gamle skole onsdag 23. oktober kl. 18.00. Invitasjon blir sendt ut på mail i løpet av uke 41, men hold av datoen.

På Nes-merket posten vil du finne ei postkasse med stedsnavn på. Du må selv skrive deg inn i turboka som ligger i postkassa for å registrere ditt besøk. Du må også gjøre et klipp på ditt klippekort. Ved påmelding av familie må alle ha eget klippekort.

Styrketrening

Styrketrening er viktig for å fungere i hverdagen, for å holde seg skadefri, forebygge fallulykker, og ikke minst er det deilig å føle seg sterk og klare å gjøre det man har lyst til! Bare en til to økter i uka vil gi deg en god helseeffekt. Noen er vant til å trene med vekter, mens andre ikke er det. Å trene styrke med egen kroppsvekt gir god effekt, og man kan variere og gjøre det lettere eller tyngre.  

Sterk og stødig

  • Føler du deg ustø innimellom?
  • Vil du bli sterkere og stødigere?
  • Går du uten ganghjelpemiddel inne?

Da kan Sterk og stødig være noe for deg! Gruppen ledes av frivillige instruktører som har fått instruktørkurs og veiledning av fysioterapeut. Gruppetreningen foregår 1 gang i uken. Treningen utføres i stående og gående, hovedvekt på balanse og styrketrening av beina. Du må komme deg til og fra treningen på egenhånd. I dag har vi grupper på Årnes gamle skole og på klubbhuset på FUVO. Ta kontakt med Seniorkontakt på telefon 489 98 849 for mer informasjon.

Sterk og stødig video.mp4

Mer informasjon om Sterk og stødig her: Sterk og stødig - Nasjonalt senter for aldring og helse

Egentrening
Bli med på denne korte og gode styrkeøkta med Marion og Mette fra Friskliv- og mestringssenteret vårt.

Enkle styrketreningsøvelser på Helsenorge: 

Treningsprogram - Helsenorge

Det er mange gode treningsvideoer på Youtube som du kan følge mens du trener hjemme i stua. Det er bare å søke på styrketrening.

Det finnes også mange apper som kan være til hjelp for å finne gode styrkeøvelser. En av dem heter Skadefri og er gratis. Her får du gode råd og tips, til hva du kan trene enten du er skadet eller vil forebygge skader. En annen god app vi kan anbefale og som er gratis heter Styrk, utarbeidet av Diabetesforbundet.

Styrketrening utendørs

Det er mulighet for å trene styrke utendørs også. Utenfor Dragsjøhytta står det mange styrkeapparater som er enkle i bruk. Du kan også gjøre mye om du har en benk, for eksempel: gå opp og ned fra benken, ta armhevinger mot benken, ta knebøy slik at rumpa så vidt berører benken, og en tyngre variant; bulgarsk utfall med en fot oppå benken.

Neskollen velforening har etablert en Tuftepark på Neskollen, der det er uendelig muligheter til å trene ulike styrkeøvelser

Høieparken på Årnes er også et flott sted for utendørs fysisk aktivitet. Her er det volleyballbaner, Tuftepark, frisbeegolf med mer.

Kondisjonstrening

Kondisjonstrening er godt for hjertehelsa vår, og bidrar også til større kapasitet i hverdagen både fysisk og mentalt, og til bedre humør 😊 Da gjelder det å få opp pulsen en del. Og det er aldri for sent å begynne! All aktivitet hjelper, men en anbefaling om du ikke har gjort så mye av dette før kan være å trene med litt høyere intensitet minst to ganger i uka. Tren så du blir svett og andpusten, og hold gjerne på i minst 30min.

Bli med på denne økta med fokus på kondisjon og utholdenhet, med Marion og Mette fra Friskliv- og mestringssenteret vårt.

Mange som har helseutfordringer som for eksempel hjerteproblemer kan være litt redde eller usikre på å sette i gang med anstrengende kondisjonstrening. Her finner du god informasjon fra LHL om hvordan komme i gang.

Det er også mulig å ta kontakt med vårt Frisklivs- og mestringssenter for å få hjelp til å komme igang

Trykk her for et enkelt treningsprogram for eldre, fra Norsk Helseinformatikk (NHI)

Kort og godt!

Ta utfordringen fra dr Torkil Færø, og gjør #kontorsprett nå og da, og ja, det har en god effekt på helsa å få opp pulsen, selv om det bare er for en kort stund 😊

Reis deg opp å gå litt minst en gang i timen, eller hopp på stedet, sving armene fram og tilbake, eller ta litt knebøy.

Her under følger to korte og gode forslag til øvelser du kan gjøre:  

Bevegelse/yoga
Noen av oss gasser så mye på her i livet, at vi har stort behov for å roe litt ned. Da kan bevegelighetstrening eller yoga være gode alternativ for å roe ned kroppen samtidig som det bidrar til at du beholder eller forbedrer fleksibiliteten din.

Et godt råd kan være å lytte innover å bevege deg ut fra det som faller deg inn. Enten det er å sitte ned på huk, legge deg ned på gulvet og tøye litt, strekke ut armen mot en vegg osv. Du kan bli med på timer i regi av treningssenter, eller lag og foreninger, eller finne en video på for eksempel Youtube og følge den.