test

Velkommen til oppstartsmøte for Stolpejakten 2025

Torsdag 23. januar kl. 18.00-19.30 inviterer vi arrangører og andre interesserte til oppstartsmøte for Stolpejakten i Nes 2025. Det er i kommunestyresalen på Nes Rådhus (Årnes). Velkommen også til potensielt nye arrangører som kan tenke seg å være med på å arrangere stolpejakt, og vil høre mer om hva det innebærer.

Sist oppdatert: 08.01.2025 14:09 | Publisert: 08.01.2025 09:16:30

 

Om stolpejakten
Stolpejakten i Nes er drevet av frivillige arrangører som gjerne er tilknyttet lag, foreninger, vel og lignende. Vi har også hatt enkeltpersoner som har vært frivillige, og som ikke har vært tilknyttet noe lag eller forening. Kommunen samarbeider med arrangørene om gjennomføringen ved blant annet å produsere kartene, veilede underveis, og å samle alle arrangører til oppstarts- og evalueringsmøter.

Hva skjer i oppstartsmøtet?
I oppstartsmøtet tar vi en oppsummering av fjorårets stolpejakt og legger en plan for 2025. Det innebærer å lande datoer for oppstart og avslutning av stolpejakten, hvilke områder som er med og hvor mange stolper per område. Dette med hvor lenge stolpejakta varer i de ulike områder, har en sammenheng med når elgjakta starter. Det er mulig å ha kart åpne lengre i områder uten elgjakt, så fremt grunneiere er positive til det.

Det er arrangørene som selv er i dialog med grunneiere for å avklare om stolpejakt kan gjennomføres i et område, og samhandler om hvor stolpene kan stå. Stolpejakten er en god måte å vedlikeholde stinett, om det er intensjonen. 

Nissestolper
Det har kommet inn ønske om at Nes skal ha nissestolper, så det vil også være tema for vurdering i oppstartsmøte. For de som nå lurer veldig på hva det er for noe, kan ta en kikk her. Kort fortalt er det stolper som kan jaktes på i desembermåned.

Følgende må avklares i møtet:

  • Hvilke områder som er med i 2025
  • Antall stolper per område
    (Viktig! Om det ikke er vurdert før møtet, må antallet settes til 20)
  • Kontaktperson(er) for områdene - en eller flere?
  • Framdriftsplan (oppstartsdato, avslutningsdato, og frister underveis)

Annet:

  • Vurdere om vi skal ha et felles åpningsarrangement
  • Vurdere "happenings" med en kobling mellom stolpejakten og Friluftslivets år 

 

Hjertelig velkommen til arrangører og potensielt nye arrangører!


Har du noen spørsmål, så kan du gjerne sende en e-post til folkehelsekoordinator Berna Marie Sommerseth berna.marie.sommerseth@nes.kommune.no